Ego dag och tankar kring mamma ledigheten




Idag har jag haft min ego dag, så skönt. Det blev massage på morgonen sedan vidare o träffade två kompisar på stan, käkade lite lunch tog en kort promenad och hade det allmänt trevligt. Evelina har jag ju känt länge men Millan är en ny tjej jag "hittat" på öppna förskolan, verkligen super trevlig, rolig och lättsam. Skall till ÖF på måndag igen.

Nu har jag helt plötsligt kommit på vad det härliga var med att vara mammaledig, nu längtar jag bara mer och mer till jag själv får vara hemma. Allt känns så positivt Slutar lagom till när våren står som mest i blom och jag har TVÅ somrar framför mig.

Denna mamma ledigheten skall jag bara vara, just mammaledig, tänker inte halvtidsjobba som jag gjorde nästan hela Gabriels hemma tid. Denna mammaledighet skall vigas till en normal blandning av hemma mys, fikor, måttliga promenader, kanske lite babymassage eller bad, och mycket tid bland mina vänner.

Denna gång skall jag inte gå ut med 150 % energi för att sedan sjunka in i mörkret en helt höst/vinter som jag faktiskt gjorde då Gabriel var liten.

Jag skall vara mamma med måtta, kompis med måtta, hustru/sambo med måtta. Ja summa summarum jag skall bli en medelmåtta, inte en person som viger hela dagen åt att vara super social för att sedan krypa upp i soffan med så ont i kroppen att man bara vill gråta och inte orka vara mamma även på kvällstid. Jag skall ta det lugnt, njuta, samla kraft till då det verkligen behövs. Ja hoppas nu jag kan hålla detta, för annars blir även denna mammaledigheten tuff. Jag får lära mig att säga nej, även ifall jag så gärna vill vara aktiv. Samtidigt som jag får passa mig för att stanna inne för mkt heller. Kanske halva dagar är lagom, som idag.. Kom hem kl halv ett ungefär och det var ungefär vad jag orkade med, alldeles lagom...


Nog om detta JAG LÄNGTAR ....

1 kommentarer:

Anna Mustonen sa...

Det låter fullkomligt resonabelt det du planerar för. Jag hoppas du får en så underbar bäbistid som du bara kan önska dig! KRAM!

Bakgrund